Skolens politikker vedrørende trivsel og adfærd


Skolen har følgende politikker for vores elever:

1. Antimobbepolitik
2. Misbrugspolitik
3. Om alkohol, rygning og brug af produkter med nikotin
4. Dress Code

Antimobbepolitik

Formål
Formålet med denne antimobbepolitik er at sikre et godt læringsmiljø og forebygge mobning, herunder digital mobning, på skolen og i fritiden, for så vidt det har indflydelse på uddannelsesmiljøet. Skolen tolererer ikke mobning i nogen form.

·        Mobning er et fælles problem, som alle medarbejdere, elever og forældre har et medansvar for at forebygge.

·        Mobning er systematisk forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person eller grupperinger i en sammenhæng, hvor personen/personerne er nødt til at være. En person er mobbet, når personen gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer.

·        Mobning er ikke altid en bevidst handling. Drillerier, derimod, er mere spontane og tilfældige og formålet med drilleri er ikke udelukkelse fra fællesskabet. Konflikter er uoverensstemmelser om en bestemt sag mellem to mennesker, der begge handler. Mobning er ikke en konflikt, men et overgreb.

Mobning, eksempler
·        Verbalt: fx øgenavne eller sårende bemærkninger

·        Socialt: fx at blive holdt uden for fællesskabet

·        Materielt: fx at få ødelagt sine ting

·        Psykisk: fx at blive truet eller tvunget til noget, usynliggjort af klassen

·        Fysisk: fx at blive slået eller sparket

Digital mobning, eksempler
Digital mobning kan være sværere at opdage, den er mere anonym, og rollerne kan være mere uklare. Eksempler på digital mobning er:

·        At lægge eller dele krænkende eller diskriminerende tekst, billeder eller video på sociale medier

·        At tage billeder eller optage video uden, at personen det handler om, er vidende om det

·        At udelukke bestemte personer fra sociale fora, fx fra en klassegruppe på sociale medier.

Skt. Josefs Skole forebygger mobning
Mobning kan få store konsekvenser - både for den enkelte, for skolen og for vores samfund. Vi arbejder derfor aktivt for at bekæmpe og forebygge mobning på skolen:

·        Vi har klare og tydelige værdier, så respekt, ansvarlighed og medejerskab for reglerne er en selvfølge for alle

·        Vi sikrer kendskab til skolens værdier og til skolens antimobbepolitik

·        Vi sikrer et tæt og tillidsfuldt samarbejde med forældrene

·        Vi inddrager elevrådet

·        Vi gennemfører årlige undersøgelser af undervisningsmiljøet.

Klasseteam og lærere forebygger mobning
·        Kan igangsætte træningsforløb af sociale kompetencer i klassen med inddragelse af skolens AKT-lærere (Adfærd, Kontakt, Trivsel). I indskolingen deltager også klassens primærpædagog

·        Kan igangsætte forløb med sociale træningsprogrammer, der fremmer trivsel og arbejdsglæde i klasserne

·        Vi bruger systematisk trivselsmålinger og andre redskaber, der fremmer trivsel og arbejdsglæde i klasserne

·        Følger klassens og den enkelte elevs trivsel

·        Arbejder med at styrke lærernes relationskompetence og elevernes livsduelighed

·        Er opmærksomme på sproget i klassen

·        Arbejder med digital dannelse og bevidsthed om digitale spor

·        Inddrager ledelse og kolleger ved den mindste mistanke om mobning.

Eleverne forebygger mobning
·        Sikrer, at klassearrangementer er for alle

·        Siger fra over for drilleri og mobning

·        Deler ikke billeder af andre uden deres samtykke

·        Har en god tone, også på de sociale medier – man skriver kun noget, man også
ville kunne sige ansigt til ansigt

·        Taler med en lærer ved den mindste mistanke om mobning.

Mistanke om mobning
En elev, der bliver mobbet, kan reagere ved at blive mere stille, mere aggressiv, ”gemme sig” i klassen eller ved at få meget fravær. I en klasse, hvor mobning forekommer, kan det måske mærkes på stemningen, klassen bliver mere urolig og får koncentrationsbesvær.

Handlingsplan ved mistanke om mobning
·        Klasselæreren/teamet taler med klassen; hvordan lignende episoder kan forhindres, fx hvorfor ingen reagerede tidligere og om relationerne i klassen

·        Klassen aftaler, hvordan fremtidig adfærd og samvær skal være, skolens værdier inddrages.

Handlingsplan ved konkret tilfælde af mobning

·        Klasselæreren/teamet orienterer nærmeste leder

·        Klasselæreren/teamet taler med de involverede elever

·        Klasselærerne orienterer forældrene, som opfordres til at kontakte hinanden for at få en konstruktiv dialog i gang om de vanskeligheder, der er børnene imellem

·        Skolens ledelse inddrages, hvis der er behov for yderligere opfølgning

·        Forældrene inviteres til dialogmøde, hvis konflikten fortsætter

·        Skolen kan inddrage AKT-lærerne til konfliktmægling

·        Skolen kan inddrage skolepsykolog eller andre ressourcepersoner.

Hvis der trods ovenstående tiltag fortsat er elever, der ikke respekterer eller værdsætter skolens værdier og trivslen i klassen, kan det medføre, at samarbejdet mellem eleven og skolen må ophøre.

Revideret marts 2021

Antimobbepolitik

Misbrugspolitik, unge og rusmidler

Hvis skolen observerer, at en elev har et forbrug af alkohol eller euforiserende stoffer/misbrug, reagerer skolen og forsøger at hjælpe.

Signaler, der viser problemer som følge af misbrug
·        Manglende fremmøde, manglende opgaveaflevering

·        Kommer for sent

·        Overtræder regler og aftaler

·        Overholder ikke pauser

·        Uacceptabel adfærd, fx farer op, stærkt humørsvingende

·        Fysiske tegn:

  • Sløv og ugidelig

  • Sorte rande under øjnene

  • Røde øjne, små/store pupiller

  • Tynd

  • Har ikke lyst til mad, men hang til sukker

    Undersøgelse af en mistanke

    En mistanke om problemer med misbrug hos en elev kan opstå ved flere af ovenstående signaler, eller ud fra det eleven selv siger eller skriver i undervisningen. Mistanken kan også komme fra en bekymret kammerat, som giver et signal til læreren. Mistanken kan underbygges ved at:

·        Tale med den kammerat, der har udtrykt bekymring

·        Tale med forældrene

·        Tale med lærere eller afdelingsleder

·        Kontakte bopælskommunens misbrugscenter og undersøge, om eleven er kendt hos dem

·        Kontakte SSP.

Lærernes handlemuligheder
·        Tale med eleven om bekymring for mistrivsel

·        Fokusere på det, der lykkes og gøre mere af det – ikke omvendt

·        Inddrage bopælskommunen, fx via afdelingsleder

·        Inddrage hjemmet og få dem med på den gode måde.

Handlingsplan

1.      Indtagelse og salg af euforiserende stoffer må ikke finde sted på skolens område. Elever må ikke være påvirkede, når de befinder sig på skolens område og/eller modtager undervisning. Der må hverken ryges, indtages euforiserende stoffer eller alkohol

2.      Ved mistanke kontakter lærer afdelingsleder og forelægger mistanken

3.      Den pågældende elev kaldes ind til samtale mhp. at afdække, om der er tale om misbrug/forbrug, og om det er på eller uden for skolen

4.      Ved mistanke kontakter lærer/afdelingsleder forældrene og forelægger mistanken

5.      Den pågældende tilbydes behandling. I i samarbejde med lærerteam og viceskoleleder tager afdelingsleder stilling til, om behandling er en forudsætning for, at eleven kan fortsætte sin uddannelse på skolen

6.      Hvis misbrug/påvirket tilstand konstateres, sendes eleven hjem. Afdelingsleder beslutter i samarbejde med lærerteam og viceskoleleder, om eleven skal have en pause fra undervisningen, eller om der er tale om øjeblikkelig bortvisning. Gentagelse medfører øjeblikkelig bortvisning fra undervisning og eksamen. Det er viceskoleleder, der træffer beslutning om dette

7.      Afdelingsleder tager stilling til, om der er behov for yderligere information og drøftelse i den klasse, hvor eleven er indskrevet.

Revideret marts 2021

Misbrugspolitik

Om alkohol, rygning og brug af produkter med nikotin

Den gældende lov om rygning og alkohol betyder, at skolens område er totalt røg- og alkoholfrit. Retningslinjerne gælder i undervisningstiden, både på skolen og på ture ud af huset. Det er ikke tilladt at drikke alkohol, ryge cigaretter eller bruge e-cigaretter, snus eller andre nikotinprodukter.

Sanktioner

Hvis skolen konstaterer, at en elev har overtrådt skolens retningslinjer, vil forældrene blive kontaktet og eleven sendt hjem for resten af dagen. Hvis en lærer har mistanke om indtagelse af alkohol, rygning eller tilsvarende, vil forældrene også blive kontaktet.

Om energidrikke i skoletiden

Skolen henstiller til, at eleverne ikke drikker energidrikke og sodavand i undervisningstiden. Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn og unge indtager energidrikke, pga. deres høje indhold af koffein og sukker.

Dress Code

Skolen har en dress code - din påklædning skal være passende.
Skolen er din arbejdsplads.
Det betyder, at du skal møde i skole i tøj passende til lejligheden, så overvej, hvilke signaler du sender med din påklædning.