10. klasse - et vigtigt valg
Fællesskabet - og den enkeltes plads
Et år på Skt. Josefs Skole er et tilbud om seriøs undervisning med nærværende lærere, introtur og studietur, uddannelsesvejledning og nye venner.
Skt. Josefs Skoles tydelige værdigrundlag er et godt afsæt for din dannelse og evne til at træffe etiske valg nu og videre i livet. Derudover har du muligheden for i 10. klasse på Skt. Josefs Skole at blive styrket fagligt, hvis du gør en indsats. Udvikling og undervisning i de fire kernefag; dansk, matematik, engelsk og tysk kan ikke stå alene. Vores mål er, at du også udvikler dig personligt og socialt, så du bliver klar til enten en ungdomsuddannelse eller et job.
Vi forventer, at du betragter skolen som din arbejdsplads, og at du hver dag møder velforberedt til tiden og klar til at deltage aktivt i dagens arbejde.
Vi tilbyder også personlig uddannelsesvejledning, der giver dig den nødvendige støtte i din faglige og personlige udvikling. Vi har en aftale med uddannelsesvejleder Morten Siig om, at alle får individuel vejledning med ham i dét omfang, det er nødvendigt.
Langt de fleste af vores elever fortsætter på en ungdomsuddannelse, enten på gymnasiet eller på en erhvervsuddannelse. Vi tilbyder også praktik og brobygning i tæt samarbejde med uddannelsesvejledningen i Roskilde Kommune.
Indskrivningsblanket kan udfyldes her på hjemmesiden under Indskrivning.
Du kan læse mere om optagelsesproceduren her.
På Skt. Josefs Skole er 10. klasse oplagt for dig, der gerne vil styrke din faglighed, og samtidigt blive mere afklaret i dit valg af ungdomsuddannelse.
Undervisningen i 10. klasse på Skt. Josefs Skole er rettet mod, at alle elever skal afslutte de obligatoriske fag med den tilhørende FP10 eksamen i mundtlig og skriftlig dansk, matematik og engelsk. Tysk er i 10. klasse et tilvalgsfag med afsluttende eksamen. Du kan kun vælge tysk, hvis du er blevet undervist i faget fra 7. - 9. klasse. Hvis du af en eller anden grund ikke har afsluttet 9. klasses eksamen (FP9), kan du også gå til eksamen i FP9 dansk, matematik og engelsk på Skt. Josefs Skole.
LIVSSYN
”Livssyn” er et fag, hvor vi kombinerer Religion og Filosofi. Vi kommer ind på emner som Ondskab, Liv og Død og Meningen med Livet. I kan også selv være med til at finde emner, vi kan arbejde med og diskutere. På Skt. Josefs Skole fokuserer vi bl.a. på livsduelighed, sociale kompetencer og samfundsforståelse. Skills er en fast del af skemaet og bliver indlagt som en række forløb i løbet af 10. klasseåret.
TEMADAG
En dag om ugen er der temadag på 10. årgang, hvor vi arbejder med forskellige emner, for eksempel Klar til Job og Udeliv.
**FIT FOR LIFE**
”Fit for life” - det, du kender som idræt - er ligeledes en obligatorisk del af skemaet, hvor der fokuseres på fysisk bevægelse og kropslighed. Desuden lærer du at tro mere på dig selv og de andre på holdet.
COACHING
Som elev i 10. klasse bliver du tilknyttet en lærer fra 10. klasses-teamet, som vil være din coach (personlige vejleder) i hele skoleåret. Her kan du f.eks. få råd og vejledning om din skolegang, personlige forhold og andre ting du måtte have på hjerte. Lærerne har et tæt samarbejde med uddannelsesvejleder Morten Siig om veje til videre uddannelse.
LEKTIER
Hvis du bruger tiden fornuftigt i klassen, kan du ofte nå at gøre skriftlige opgaver færdige på skolen. Vi betragter nemlig det at skrive som en proces, der udvikler sig bedst med vejledning fra læreren. Du må imidlertid forvente, at du skal læse tekster og forberede fremlæggelser derhjemme.
**INTROTUR OG STUDIEREJSE**
Året begynder med en introtur, som vi bruger til at lære hinanden at kende. Hen mod skoleårets slutning samler vi kræfter til de obligatoriske afgangsprøver ved at tage på studietur til en europæisk storby, hvor vi blandt andet laver frivilligt arbejde. Studieturen er inkluderet i skolepengebetalingen, mens der vil blive opkrævet en egenbetaling svarende til 1/2 måneds skolepenge til introturen. Dette beløb trækkes med skolepengene.
Vigtig information til elever og forældre
Generelle forventninger til hjemmet
Vi forventer, at elever og forældre betragter skolen som en arbejdsplads, og at eleven møder hver dag – velforberedt og udhvilet og klar til at tage aktivt del i dagens arbejde.
Vi forventer, at eleverne dagligt holder sig orienteret om skolearbejdet – også selv om de ikke har været i skole.
Vi forventer, at forældrene bakker op om det pædagogiske arbejde og henvender sig til lærerne, hvis de er i tvivl om formålet med aktiviteter og lignende.
Vi udarbejder hvert år ved skoleårets begyndelse en kalender med oversigt over alle aktiviteter, der ikke fremgår af klassens skema. Oversigt over lektier finder eleverne i klassenotesbogen.
Eleverne skal i brobygning i uge 43 og i praktik i uge 44.
En studietur af fem dages varighed er planlagt i foråret.
Elevernes personlige og sociale udvikling
Gennem skoleåret arbejder eleverne med deres personlige modenhed, herunder motivation, mødestabilitet, selvstændighed og kompetence til at vælge ungdomsuddannelse. Sideløbende arbejder de med at udvikle deres sociale kompetencer, herunder samarbejdsevne, respekt og tolerance.
Dette arbejde støttes dels af lærerne i de enkelte fag, dels af en lærer, der er personlig vejleder for eleven og løbende følger elevens adfærd og udvikling. Det er også denne lærer, der står for kontakten til hjemmet.
Eleverne arbejder i 10. klasse med deres uddannelsesafklaring, herunder forestilling om job og karriere. I den forbindelse deltager de i et to ugers obligatorisk forløb med brobygning og praktik, og de udarbejder en obligatorisk selvvalgt opgave (OSO) om deres uddannelsesplaner. Desuden får eleverne mulighed for at deltage på den årlige uddannelsesmesse på Katedralskolen.
Skolen har tilknyttet en uddannelsesvejlede fra Roskilde kommune, der skoleåret igennem følger eleverne og er til rådighed med vejledning til alle elever og deres forældre. Uddannelsesvejlederen deltager sammen med den lærer, der er elevens personlige vejleder, i samtaler med elever og forældre omkring de forskellige muligheder i ungdomsuddannelserne.
Samarbejdet mellem skole og hjem vægtes højt. Dette samarbejde indledes allerede under optagelsessamtalerne i december-januar, hvor der foregår en forventningsafstemning, og det følges op med to årlige skolehjemsamtaler, der ligger primo november og i det tidlige forår.
Elevernes personlige og sociale udvikling støttes i øvrigt gennem en intro-tur lige efter skolestart, hvor elever og lærere rystes sammen.
Skt. Josefs Skole er en kristen, økumenisk skole, hvilket bl.a. kommer til udtryk ved, at eleverne modtager religionsundervisning. Dagen begynder med Fadervor, og hen over året deltager eleverne i gudstjenester, typisk i forbindelse med højtiderne, ligesom der løbende er indlagt fælles morgensang for eleverne.
Pædagogiske principper for 10. klasse
Lærerne i 10. klasse tror på, at vi kan levere den bedste undervisning og trivsel ved at arbejde sammen om elevernes faglige, personlige og sociale udvikling. Det betyder, at lærerne i teamet i almindelighed, og kernelærerne i særdeleshed, involverer sig i og bruger tid og engagement på elevernes daglige trivsel og udvikling.
Vi tror på eleverne
Vi tror på, at vi kan give elevene noget afgørende i det år, de er på Skt. Josefs Skole.
Vi tror på, at vi kan formidle skolens formål og værdier til eleverne.
Vi tror på, at vi kan styrke og afklare elevernes vej i deres personlige og faglige udvikling.
Vi tror på, at vi ved at tage udgangspunkt i elevernes forskellige forudsætninger, kan skabe et miljø hvor tillid, tolerance, respekt og arbejdsglæde er nøgleord for samværet.
Vi tror på, at vi kan møde de unge med åbenhed, men også med klare forventninger og holdninger, og at dette styrker de øvrige mål.
Vi tror på, at vi kan hjælpe eleverne på deres vej til at blive voksne og ansvarlige mennesker.