“Modvindskompetence” - det giver vi vores elever


Indskolingen på Skt. Josefs skole dækker årgangene fra 0. til og med 5. klasse. Nedenfor ses en kort beskrivelse.

Skolens værdigrundlag og hverdag i børnehaveklassen
Hvis du overvejer Skt. Josefs skole - og hvis du har et barn til vores kommende 0. klasse, så se vores 2 korte film nedenfor, der beskriver vores værdigrundlag og hverdag med eleverne.

I indskolingen til og med 3. klasse har alle klasser tilknyttet en primær pædagog fra SFO Labyrinten, som følger klassen hele vejen. Primærpædagogen deltager i undervisningen mellem fire og otte timer om ugen. Der er et tæt samarbejde mellem en klasses primærpædagog og kernelæreren.     

 
 
 

Særligt for 0.-3. klasse

  • En to-lærer ordning i udvalgte fag, der betyder, at der er koblet en ekstra lærer på i udvalgte timer. Det giver ro og plads til fagligt fokus og en opmærksomhed på udfordringer, så snart de opstår.

  • Ugentlig morgensang, hvor vi synger sammen og eleverne præsenterer forskellige projekter for hinanden.

  • Mulighed for at gå til kor allerede fra 0. klasse. 

  • Lejrskoler, hvor eleverne får styrket sammenholdet og får prøvet kræfter med at stå på egne ben.

Gennem indskolingen bliver eleverne gradvist fortrolige med skolens traditioner og værdier, som vi værdsætter højt.
Fællesskabet er en helt central værdi, som er med i alt, hvad vi laver.

Vi forsøger at give børnene modvindskompetence.

Vi ønsker at skabe et læringsmiljø, der tilgodeser og inspirerer indskolingsbørnenes forskellige behov for udfoldelse og læring, blandt andet gennem alsidig og faglig undervisning, sociale træningsforløb, fysiske aktiviteter og en legende tilgang.
Vi mener også, det er vigtigt, at børnene fra første dag oplever holdninger og helhed i skoledagen, samt glæde ved at indgå i et forpligtende fællesskab.

Indskolingen på Skt. Josefs skole dækker årgangene fra 0. til og med 5. klasse.

Særligt for 4. og 5. klasse

Brugen af PC bliver på dette trin en fast integreret del af elevernes skolegang, da meget planlægning, aflevering og dialog foregår via PC. Digital dannelse er også en integreret del af undervisningen. 
Vi har skiftende valgfag for 4. og 5. klasse.

Desuden har vi:

  • Mulighed for at gå til kor

  • Morgensang med vægt på at give elever et bredt indblik i dansk sangtradition og nye sange og salmer. Vi mener fællesskabet omkring sangen er en vigtig del af vores kultur. Ligeledes benytter vi morgensangsstunden til lejlighedsvis at fortælle om vigtige begivenheder, fx Danmarks befrielse, højtider og aktuelle begivenheder. 

  • Fokus på fællesskaber