Vedtægter for den selvejende institution Skt. Josefs Skole.
I. SKT. JOSEFS SKOLES NAVN, HJEMSTED OG OPRETTELSESÅR
§ 1.
Skolens navn er ”Den selvejende institution Skt. Josefs Skole”. Skolen er oprettet i 1904.
Stk. 2. Skt. Josefs Skoles hjemsted er Roskilde Kommune. Skt. Josefs Skoles adresse er Frederiksborgvej 10-
12, 4000 Roskilde.
Stk. 3. Skt. Josefs Skole har siden 1964 været en selvejende institution ved gave fra den katolske kirke i
Danmark. Skt. Josefs Skole har CVR-nr.: 42 35 76 18.
II. SKT. JOSEFS SKOLES ORGANISERING OG DRIFT
§ 2.
Skt. Josefs Skole er en selvejende uddannelsesinstitution, der i sit virke er uafhængig.
Stk. 2. Skt. Josefs Skole består af flere afdelinger; Den danske afdeling af grundskolen, den internationale
afdeling af grundskolen, børnehaven og SFO´en. Følgende betegnelser benyttes i vedtægten;
Skt. Josefs Skole betyder den samlede drift under den selvejende institution.
Skolen betyder den del af Skt. Josefs Skole, som omfatter den danske og den internationale
grundskole, samt SFO-afdelingen.
Børnehaven betyder børnehaveafdelingen.
Skolens drift gennemføres ved offentlige tilskud til skolen og ved egendækning, herunder
skolepenge/forældrebetaling for eleverne i skolen, skolefritidsordning og eventuelt ved bidrag fra andre.
Børnehavens drift gennemføres ved kommunalt tilskud og ved egendækning i form af forældrebetaling for
dagpasning efter dagtilbudsloven.
Stk. 3. Skolens offentlige tilskudsmidler må alene komme skolens skole- og undervisningsvirksomhed til
gode. Børnehavens offentlige tilskudsmidler må alene komme børnehavens virke til gode.
Stk. 4. Et eventuelt overskud ved Skt. Josefs Skoles drift tilfalder Skt. Josefs Skole.
Stk. 5. Bidrag til Skt. Josefs Skole giver ikke bidragyderen ret til nogen del af Skt. Josefs Skoles formue eller
til udbytte af nogen art.
Stk. 6. Skt. Josefs Skoles likvide midler skal anbringes i overensstemmelse med bestemmelserne i lov om
friskoler og private grundskoler m.v. og må ikke anbringes på konti m.v., som andre end Skt. Josefs Skole har
rådighed over.
III. SKT. JOSEFS SKOLES FORMÅL
§ 3.
Skt. Josefs Skole bygger hele sit virke på det Katolsk-kristne livs- og menneskesyn og har som sit særlige
kendetegn til formål at skabe et værdibaseret skole- og børnemiljø, hvor Evangeliets ånd af frihed og
kærlighed er levende.
Stk. 2. På Skt. Josefs Skole skabes rammerne for, at den enkeltes indsigt i kristendommen vokser, og at
den enkeltes tro afklares og modnes.
Stk. 3. Skt. Josefs Skole er sin økumeniske opgave bevidst.
Stk. 4. Skt. Josefs Skole skal søge at danne og uddanne børn og elever til demokrati og ligeværd som en
livsholdning.
Stk. 5. På Skt. Josefs skole skal barnet og eleven i frihed udvikle sine evner og særlige potentialer til gavn for
den enkelte og fællesskabet.
Stk. 6. Skt. Josefs Skole skal styrke børnenes og elevernes mod til at træffe etisk funderede valg.
Stk. 7. Skolen skal forberede børn og elever til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre
samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende
friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene. Skt. Josefs Skole er i sit virke
uafhængig.
Stk. 8. Skt. Josefs Skole har til formål at drive privat grundskole og børnehave efter den til enhver tid
gældende lovgivning for friskoler og private grundskoler m.v. samt for børnehaven i overensstemmelse med
den til enhver tid gældende lovgivning for private dagtilbud, jf. bilag 1.
Skolen giver undervisning inden for børnehaveklasse og 1. – 9. klassetrin. Skolen kan tillige omfatte 1-årig
undervisning på 10. klassetrin samt skolefritidsordning.
Stk. 9. Skolen skal give en undervisning, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Skolen kan endvidere tilbyde undervisning på engelsk ved skolens internationale afdeling.
Stk. 10. Uddybende bemærkninger til skolens formål kan optages i bilag til vedtægterne.
IV. BESTYRELSENS OPGAVER M.V.
§ 4.
Skt. Josefs Skoles bestyrelse varetager den overordnede ledelse af Skt. Josefs Skole og har ansvaret for at
formålsparagraffen bliver efterlevet.
Stk. 2. Bestyrelsen har ansvaret for Skt. Josefs Skoles økonomi og drift.
Stk. 3. Bestyrelsen ansætter og afskediger Skt. Josefs Skoles leder og øvrige personale. Bestyrelsen kan
overdrage Skt. Josefs Skoles leder sin ret til at ansætte og afskedige Skt. Josefs Skoles øvrige personale. For
ansættelse i børnehaven gælder særlige regler for indstilling til ansættelse og deltagelse i
ansættelsesprocessen i henhold til den til enhver tid gældende lovgivning, jf. bilag 1.
Stk. 4. Bestyrelsen fastsætter størrelsen af skolepengene og størrelsen af forældrebetalingen for
skolefritidsordningen.
Stk. 5. Bestyrelsen fastsætter størrelsen af forældrebetalingen for børnehaven.
Stk. 6. Bestyrelsen træffer beslutning om køb, salg og pantsætning af fast ejendom, idet sådanne
beslutninger kræver en tilslutning fra mindst 5 medlemmer af bestyrelsen.
Stk. 7. Bestyrelsen træffer beslutning om ændring af Skt. Josefs Skoles vedtægter, jf. § 13.
Stk. 8. Udenfor de tilfælde, hvor bestyrelsen efter loven skal drage omsorg for likvidation af Skt. Josefs Skole,
træffer bestyrelsen beslutning om Skt. Josefs Skoles nedlæggelse, jf. § 14.
Stk. 9. Bestyrelsen træffer i øvrigt beslutning om ethvert spørgsmål om Skt. Josefs Skole, som bestyrelsen
selv ønsker at træffe beslutning om. For så vidt angår beslutninger om børnehaven gælder særlige regler,
idet disse træffes i overensstemmelse med den til enhver tid værende lovgivning om private dagtilbud, jf.
bilag 1.
Stk. 10. Bestyrelsen skal udarbejde og underskrive beslutningsreferat. Evt. inhabilitet skal indføres i
referatet. Bestyrelsesmedlemmer som ikke har været til stede, skal tiltræde beslutninger med deres
underskrift.
Stk. 11. Bestyrelsen skal sikre, at skolens drift følger den til enhver tid værende lovgivning, og i tilfælde af
uoverensstemmelse mellem lovgivningen og vedtægternes ordlyd, skal bestyrelsen følge loven, idet den
katolske kirkes gave til enhver tid skal respekteres.
§ 5.
Bestyrelsens medlemmer varetager hele Skt. Josefs Skoles interesser og er ved udøvelsen af
bestyrelseshvervet uafhængige og ikke undergivet beslutninger truffet af organisationer, foreninger,
institutioner eller forældrekredsen, som har udpeget eller valgt den pågældende.
Stk. 2. Bestyrelsens medlemmer hæfter ikke personligt for Skt. Josefs Skoles gæld.
Stk. 3. Bestyrelsens medlemmer kan ikke modtage honorar eller lignende betaling af Skt. Josefs Skoles midler
for varetagelsen af hvervet som bestyrelsesmedlem eller øvrige opgaver på skolen.
Stk. 4. Bestyrelsens medlemmer er omfattet af bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 2 og 8 om
inhabilitet og tavshedspligt m.v. Et medlem som ikke længere opfylder gældende habilitetsregler udtræder
straks af bestyrelsen.
Stk. 5. Skt. Josefs Skole kan udbetale kørselsgodtgørelse til bestyrelsesmedlemmerne efter de til enhver tid
gældende love og bekendtgørelser herom.
V. BESTYRELSENS SAMMENSÆTNING, FUNKTIONSMÅDE OG FUNKTIONSPERIODE M.V.
§ 6.
Bestyrelsen består af 7 medlemmer, der for to år ad gangen udpeges/vælges således:
a. Tre medlemmer udpeges af den romersk-katolske biskop af København, idet Skt. Josefs Skole
oprindeligt er en gave fra den katolske kirke.
b. Et medlem udpeges af menighedsrådet ved Skt. Laurentii Kirke i Roskilde.
c. Tre medlemmer vælges af forældre i forældrekredsen blandt forældre til elever på skolen.
Stk. 2. Forældrekredsen vælger et af forældrekredsen fastsat antal suppleanter for
bestyrelsesmedlemmerne valgt af forældrekredsen, jf. § 6, stk. 1, c., dog mindst én suppleant.
Stk. 3. Funktionsperiode;
a. Bestyrelsesmedlemmer, der er udpeget af den romersk-katolske biskop af København, jf. § 6, stk. 1, a.,
udpeges for en periode af 2 år med 1 medlem i lige år og 2 medlemmer i ulige år.
b. Bestyrelsesmedlemmet, der er udpeget af menighedsrådet ved Skt. Laurentii Kirke i Roskilde, jf. § 6,
stk. 1, b., skal på tidspunktet for udpegelsen være forælder til en elev på skolen. Hvis der på
udpegelsestidspunktet ikke findes en sådan kandidat, kan der dispenseres fra denne § 6, stk. 3, b.,
således at menighedsrådet ved Skt. Laurentii Kirke i Roskilde kan udpege et medlem, der ikke er
forælder til en elev på skolen. Medlemmet udpeges i lige år for en periode på 2 år.
c. Bestyrelsesmedlemmer, der er valgt af forældrekredsen, jf. § 6, stk. 1, c., vælges for en periode af 2
år, således at 1 medlem vælges i lige år og 2 medlemmer vælges i ulige år.
Suppleanter for de under § 6, stk. 1, c. nævnte medlemmer, jf. § 6, stk. 2, vælges for ét år ad gangen.
Suppleanterne optages automatisk i bestyrelsen, hvis et eller flere medlemmer nævnt under § 6, stk. 1, c.
træder ud af bestyrelsen.
Samtlige bestyrelsesmedlemmers (ikke suppleanters) funktionsperioder løber fra 1. oktober og to år til
derefter følgende 30. september. Bestyrelsesmedlemmer kan ikke afsættes i funktionsperioden, jf. dog § 6.
stk. 11.
Stk. 4. Bestyrelsesmedlemmerne skal være myndige, og mindst et flertal, herunder formanden, skal være
registreret i CPR med bopæl i Danmark.
Stk. 5. Bestyrelsen bør så vidt muligt have en afbalanceret sammensætning af kvinder og mænd.
Stk. 6. Skt. Josefs Skoles medarbejdere kan ikke være medlem af bestyrelsen.
Stk. 7. Skt. Josefs Skoles medarbejdere kan kun deltage i valg af bestyrelsen for forældrekredsen og
derigennem valg af medlemmer, jf. § 6, stk. 1 c., til Skt. Josefs Skoles bestyrelse, hvis de samtidig er forældre
til elever på skolen.
Stk. 8. Et bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen øjeblikkeligt, hvis medlemmet ikke længere opfylder
de betingelser for medlemskab af bestyrelsen, som følger af § 5 i lov om friskoler og private grundskoler
eller af vedtægterne.
Stk. 9. Udtræder et bestyrelsesmedlem valgt af forældrekredsen i funktionsperioden, indtræder
suppleanten for resten af funktionsperioden. Hvis der ikke er en suppleant, skal der vælges/udpeges et nyt
bestyrelsesmedlem for den udtrædendes resterende funktionsperiode i overensstemmelse med § 6, stk. 1.
Stk. 10. Bestyrelsesmedlemmerne skal ikke udtræde af bestyrelsen, hvis deres børn i valgperioden udskrives
af skolen mod forældrenes ønske, og kan i øvrigt fortsætte i bestyrelsen, selvom de ikke har børn på skolen,
indtil bestyrelsesmedlemmets valgperiode udløber
Stk. 11. Forældrekredsen kan på en generalforsamling for forældrekredsen afsætte et eller flere
bestyrelsesmedlemmer valgt i henhold til § 6, stk. 1, c., i funktionsperioden, såfremt dagsordenen for mødet
indeholder et punkt om afstemning om afsættelse af et eller flere bestyrelsesmedlemmer med angivelse af,
at afsættelse sker ved almindelig stemmeflerhed.
Stk. 12. Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand og næstformand. Næstformanden træder i
formandens sted ved formandens forfald.
Stk. 13. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 5 af medlemmerne ved personligt fremmøde er til
stede. Bestyrelsesformanden kan bestemme, at møder afholdes elektronisk ved virtuelt fremmøde eller
skriftligt pr. e-mail eller andet format, herunder at beslutninger træffes elektronisk på en forsvarlig måde.
Stk. 14. Bestyrelsen træffer beslutninger ved almindelig stemmeflerhed blandt de tilstedeværende,
medmindre vedtægterne stiller krav om kvalificeret flertal. Der kan alene stemmes personligt på fysiske
møder. Ved elektroniske afstemninger skal personidentifikation sikres. Ved stemmelighed er formandens –
og i dennes fravær næstformandens – stemme udslagsgivende.
Stk. 15. Bestyrelsesformanden kan beslutte, at Skt. Josefs Skoles ledelse, dvs. Skt. Josefs Skoles leder og
souschefer/viceskoleledere og evt. i særlige tilfælde afdelingsledere, samt en repræsentant for de ansatte
kan deltage i bestyrelsens møder uden stemmeret. Ved behandling af enkeltsager, der vedrører personer i
Skt. Josefs Skoles ledelse eller enkelte ansatte, kan bestyrelsen suspendere mødedeltagelsen for en, flere
eller alle de pågældende.
Stk. 16. Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for sin virksomhed, der mindst skal indeholde
bestemmelser om, hvordan indkaldelse til bestyrelsesmøder skal ske.
VI. SKT. JOSEFS SKOLES LEDER OG ØVRIGE PERSONALE
§ 7.
Skt. Josefs Skoles leder varetager den daglige pædagogiske ledelse af Skt. Josefs Skole og den daglige drift af
Skt. Josefs Skole i henhold til bestyrelsens beslutninger. Skt. Josefs Skoles leder kan delegere den daglige
varetagelse af enkeltafdelinger. For ledelsen af børnehaven gælder særlig regler for samarbejde med
børnehavelederen og forældrerådet for børnehaven, jf. bilag 1.
Stk. 2. Skt. Josefs Skoles leder har ansvaret for, at den daglige drift af Skt. Josefs Skole er forsvarlig og i
overensstemmelse med gældende regler og vilkår.
Stk. 3. Skt. Josefs Skoles leder og Skt. Josefs Skoles øvrige personale er omfattet af bestemmelserne i
forvaltningsloven om inhabilitet og tavshedspligt m.v.
VII. SKT. JOSEFS SKOLES FORÆLDREKREDS OG FORÆLDRENES RETTIGHEDER
§ 8.
Forældrekredsen består af forældrene til børn på Skt. Josefs Skole. Alle forældre er automatisk medlemmer
af forældrekredsen. Forældrene til børn på Skt. Josefs Skole vælger en forældrekredsbestyrelse, for hvilken
der er fastsat et særligt sæt vedtægter. Forældrekredsbestyrelsen har til formål at medvirke til det bedst
mulige samarbejde mellem skole, elever, børn og forældre imellem.
Stk. 2. Forældrenes rettigheder efter vedtægten og loven tilkommer den eller de personer, der har
forældremyndigheden over barnet/eleven eller som har barnet/eleven i pleje, idet de personer der har
barnet/eleven i pleje, dog ikke kan træffe beslutning om skolegangens begyndelse eller varighed/ophør.
Stk. 3. Skt. Josefs Skole fører en liste over de personer, som har tilmeldt sig som hørende til forældrekredsen.
Listen ændres kun efter begrundet – om nødvendigt tillige dokumenteret – skriftlig anmodning herom med
efterfølgende behørig underretning til den eller de personer, der optages henholdsvis slettes på listen,
hvorved bemærkes, at forældremyndighedsindehavere altid har ret til at udøve deres rettigheder, uanset
om de er optaget på listen.
§ 9.
Ordinær generalforsamling i forældrekredsen afholdes hvert år på Skt. Josefs Skole eller et andet sted i
hjemstedskommunen inden udgangen af september måned.
Stk. 2. Generalforsamling indkaldes af bestyrelsen for forældrekredsen ved almindeligt brev, e-mail eller
anden sikker forsendelsesmåde med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden.
Stk. 3. Indkaldelsen til ordinær generalforsamling skal mindst indeholde følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Bestyrelsens beretning
3. Fremlæggelse af den reviderede og godkendte årsrapport til orientering samt det vedtagne budget
for det kommende år til orientering
4. Den tilsynsførende beretning
5. Valg
a. af bestyrelsesmedlemmer, som samtidig er medlemmer af skolebestyrelsen i
overensstemmelse med §§ 6, stk. 1 c. samt 6, stk. 3 c.
b. af bestyrelsesmedlem, som samtidig er suppleant til skolebestyrelsen
c. af øvrige bestyrelsesmedlemmer
d. af suppleanter til bestyrelsesmedlemmer i forældrekredsbestyrelsen
e. af tilsynsførende
f. af revisorer
6. Behandling af indkomne forslag.
7. Eventuelt.
Stk. 4. Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde
senest 7 dage før generalforsamlingen.
Stk. 5. Hvert medlem har én stemme. Der kan kun gives fuldmagt til en person, med hvem man har fælles
forældremyndighed over et barn på skolen.
Stk. 6. Ansatte på Skt. Josefs Skole samt kandidater til bestyrelsen eller til tilsynsførende kan ikke bestride
hvervet som dirigent på forældrekredsens møder.
Stk. 7. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uden hensyntagen til antallet af fremmødte medlemmer.
Generalforsamlingen træffer beslutninger ved almindelig stemmeflerhed.
Stk. 8. Forældrekredsen træffer selv afgørelse om, hvorvidt personer uden for forældrekredsen kan deltage
i generalforsamlinger og i givet fald hvilke personer. Skt. Josefs Skoles ledelse har møderet og taleret på
forældrekredsens møder.
Stk. 9. Valghandlinger foregår ved håndsoprækning. Hvis blot et medlem af forældrekredsen ønsker det, skal
afstemninger foregå hemmeligt og skriftligt. Ved kampvalg til bestyrelsen træffer dirigenten beslutning om
afstemningsmåden. Bestyrelsesmedlemmer kan genvælges.
Stk. 10. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når forældrekredsens bestyrelse beslutter det.
Ekstraordinær generalforsamling skal i øvrigt indkaldes af bestyrelsen, når mindst 75 medlemmer af
forældrekredsen skriftligt anmoder herom med angivelse af dagsorden. Indkaldelsen sker som ved ordinær
generalforsamling. Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter at bestyrelsen
har modtaget skriftlig anmodning herom.
Stk. 11. Der skal føres referat over det på generalforsamlinger vedtagne. Referatet skal underskrives af
dirigenten og offentliggøres på Skt. Josefs Skoles hjemmeside senest 14 hverdage efter afholdelsen.
Indsigelser til referatet skal sendes til formanden for forældrekredsen senest 21 hverdage efter
generalforsamlingen og offentliggøres på Skt. Josefs Skoles hjemmeside.
VIII. ÅRSRAPPORT OG FORÆLDREKREDSENS OG DE ANSATTES INDBLIK I BUDGETTER, ÅRSRAPPORTER OG
REVISIONSPROTOKOL
§ 10.
Bestyrelsen er ansvarlig for, at der hvert år i overensstemmelse med gældende regler udarbejdes en
retvisende årsrapport, som i overensstemmelse med gældende regler underkastes betryggende revision af
en revisor valgt af bestyrelsen.
§ 11.
Medlemmer af forældrekredsen og ansatte ved skolen har efter anmodning ret til at få indblik i budgetter
og regnskaber, som bestyrelsen har godkendt, samt i revisionsprotokollen. Der er dog ikke ret til indblik i
oplysninger, som er omfattet af forvaltningslovens regler om tavshedspligt, eller som er beskyttet efter
persondataforordningen. Bestyrelsen kan udstrække denne ret til også at omfatte andre personer.
IX. TEGNINGSRET
§ 12.
Skt. Josefs Skole tegnes enten af bestyrelsens formand og næstformand i forening eller af en af disse i
forening med Skt. Josefs Skoles leder eller af den samlede bestyrelse.
Stk. 2. Tegningsretten kan ikke delegeres, og der kan ikke meddeles prokura med undtagelse af til
skolelederen.
Stk. 3. Ved køb, salg og pantsætning af skolens faste ejendom tegnes Skt. Josefs Skole af mindst 5
medlemmer af bestyrelsen.
X. ÆNDRING AF SKT. JOSEFS SKOLES VEDTÆGT
§ 13.
Bestyrelsen træffer ved almindelig stemmeflerhed beslutning om vedtægtsændringer.
Stk. 2. Vedtægtsændringer har kun gyldighed, hvis de
1) indeholder oplysning om, hvem der er formand og næstformand for bestyrelsen,
2) er underskrevet af samtlige bestyrelsesmedlemmer og
3) angiver bestyrelsesmedlemmernes navne og adresser med let læselig skrift f.eks. maskinskrift og
4) er offentliggjort på Skt. Josefs Skoles hjemmeside med angivelse af, hvornår offentliggørelsen har fundet
sted, og hvornår vedtægtsændringerne er vedtaget af bestyrelsen
Stk. 3. Vedtægtsændring af Skt. Josefs Skoles formål, bestyrelsens sammensætning, om vedtægtsændring,
og om Skt. Josefs Skoles nedlæggelse er endvidere kun gyldig, såfremt den vedtages med 4/5 af den samlede
bestyrelse, og for så vidt angår ændring af formål og bestyrelsens sammensætning, såfremt
vedtægtsændringen godkendes af den katolske biskop i København.
Stk. 4. I det omfang vedtægtsændringen i henhold til den til enhver tid værende lovgivning angående
privatskoler og friskoler og grundlaget for godkendelse som privatinstitution (børnehaven) kræver det, er
vedtægtsændringen tillige betinget af den pågældende myndigheds godkendelse. Roskilde Kommune skal
modtage meddelelse om enhver vedtægtsændring. Vedtægtsændringer, der berører grundlaget for
børnehavens godkendelse som privatinstitution, skal tillige godkendes af Roskilde Kommune.
XI. NEDLÆGGELSE AF SKT. JOSEFS SKOLE
§ 14.
Udenfor de tilfælde, hvor bestyrelsen efter loven skal drage omsorg for likvidation af Skt. Josefs Skole,
træffer bestyrelsen beslutning om Skt. Josefs Skoles nedlæggelse. Bestyrelsens beslutning skal træffes på to
på hinanden følgende bestyrelsesmøder med mindst 1 og højst 4 måneders mellemrum.
Stk. 2. Ophører Skt. Josefs Skole med at drive skolevirksomhed efter formålet i henhold til lov om friskoler
og private grundskoler, skal den nedlægges eller omdannes, såfremt børnehaven skal bestå. Frivillig
nedlæggelse af skolen skal godkendes af den katolske biskop af København.
Stk. 3. Det påhviler bestyrelsen at orientere forældrekredsen og forældrerådet i børnehaven om beslutning
om nedlæggelse og om grundlaget herfor. Orienteringen skal ske umiddelbart efter beslutningen om
nedlæggelsen er truffet.
Stk.4. Det påhviler bestyrelsen at give det til enhver tid ansvarlige ministerium og de kommuner, hvor
eleverne er hjemmehørende, meddelelse om Skt. Josefs Skoles nedlæggelse.
Stk. 5. Det påhviler bestyrelsen at orientere det til enhver tid ansvarlige ministerium samt Roskilde
Kommune, hvis Skt. Josefs Skole standser sine betalinger, begæres konkurs, eller der i øvrigt er fare for, at
Skt. Josefs Skoles virksomhed må indstilles.
Stk. 6. Bestyrelsen har ansvaret for bevarelsen af Skt. Josefs Skoles aktiver og for, at den økonomiske
opgørelse i anledning af Skt. Josefs Skoles nedlæggelse foretages efter gældende regler, samt at Skt. Josefs
Skoles nettoformue anvendes i overensstemmelse med vedtægten og loven.
Stk. 7. Eventuelle overskydende midler fra skolen skal med børne- og undervisningsministerens godkendelse
anvendes til skolevirksomhed eller andet socialt og sundhedsfremmende formål til en eller flere katolske
skoler eller institutioner der driver skole, som støttes gennem lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Eventuelle overskydende midler fra børnehavens budgetramme skal anvendes til andet socialt og
sundhedsfremmende formål, eller til institutioner der driver dagtilbud i henhold til dagtilbudsloven.
Stk. 8. Det påhviler bestyrelsen at fungere videre, indtil den økonomiske afvikling af Skt. Josefs Skoles aktiver
og passiver er tilendebragt efter gældende regler, herunder at Skt. Josefs Skoles nettoformue anvendes i
overensstemmelsen vedtægten.
Skt. Josefs Skoles vedtægter er godkendt af skolens bestyrelse 23. marts 2022.
Bilag 1 – Børnehaven
Børnehaven er en selvstændig afdeling på Skt. Josefs Skole. Børnehaven er underlagt regulering gældende
for tilskudsberettigede institutioner under dagtilbudsloven. I henhold hertil gælder følgende om
børnehavens drift og organisation, idet nærværende bilag er en integreret del af Skt. Josefs Skoles vedtægt:
1. DRIFT OG ORGANISATION
Børnehaven har plads til 34 børnehavebørn og 5 vuggestuebørn, med mulighed for fleksibilitet svarende til
44 enheder. Dette antal kan ændres efter aftale med kommunen.
Stk. 2. Børnehaven er etableret som privat institution i henhold til dagtilbudsloven og drives i
overensstemmelse med de for sådanne institutioner gældende regler i dagtilbudsloven og øvrige regler
gældende for selvejende institutioner:
I overensstemmelse med Skt. Josefs Skoles formål er det børnehavens formål at fremme børns og unges
trivsel, dannelse, udvikling og læring gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer i overensstemmelse
med den til enhver tid gældende lovgivning på dagtilbudsområdet og i overensstemmelse med
godkendelsen fra Kommunen.
Børnehavens drift tilrettelægges i det hele efter og i overensstemmelse med de til enhver tid gældende love
og regler.
Stk. 3. Lederen af børnehaven har den pædagogiske og administrative ledelse af børnehaven og er ansvarlig
over for Skt. Josefs Skoles leder og Skt. Josefs Skoles bestyrelse herfor, herunder for at det pædagogiske
arbejde alene tager udgangspunkt i den pædagogiske læreplan, og at der foretages pligtmæssige
sprogvurderinger og sprogstimulering i overensstemmelse med lovgivningen.
Ligeledes er bestyrelsen ansvarlig over for tilsynsmyndigheden for børnehaven - i det til enhver tid i henhold
til loven krævede omfang - for, at børnehavens økonomi og drift, herunder forvaltningen af de kommunale
tilskud, er i overensstemmelse med Skt. Josefs Skoles vedtægt og med de til enhver tid gældende love og
andre regler for dagtilbud.
Stk. 4. Regler for ind- og udmeldelse af børnehaven og skolen offentliggøres på Skt. Josefs Skoles
hjemmeside. Indmeldelse sker efter ansøgning, idet Skt. Josefs Skoles børnehave er åben for alle uanset
forældrenes livssyn, etnicitet, politiske eller religiøse holdninger, handicap og lignende.
Børnehavens tildelingskriterier er som følger:
1. prioritet – søskende til børn på Skt. Josefs Skole/børn af personalet
2. prioritet – opskrivningsdato
Børnehaven optager børn ud fra kriterierne og under hensyntagen til børnenes alder og børnehavens
aldersfordeling.
Udmeldelse af børnehaven sker med mindst 2 måneders varsel til den 1. eller den 15. i en måned.
Børnehaven kan forlange, at blanket anvendes.
Stk. 5. Skt. Josefs Skole kan opsige et barn med en uges varsel, hvis forældrebetalingen ikke er indbetalt ved
14 dages overskridelse af betalingsfristens udløb, og Skt. Josefs Skole efterfølgende har rykket to gange
skriftligt for betalingen. Skt. Josefs Skole kan endvidere opsige et barn med en uges varsel i tilfælde af
alvorligere samarbejdsvanskeligheder med barnet eller forældrene, hvis der forinden er givet to skriftlige
advarsler med mindst én uges mellemrum.
Procedureregler for sådan misligholdelse og opsigelse fremgår af Skolens hjemmeside.
Stk. 6. Børnehaven har åbent mandag i tidsrummet fra kl. 07.00-17.30 og tirsdag til fredag i tidsrummet fra
kl. 7.00-17.15. Der er lukket i weekender og på alle helligdage.
Der er endvidere lukket på lukkedage. Antallet af lukkedage fastsættes af Skt. Josefs Skoles bestyrelse.
Roskilde Kommune orienteres herom. Børnehaven er forpligtet til at stille alternativt pasningstilbud til
rådighed i forbindelse med lukkedage.
De gældende åbningstider og lukkedage fremgår af Skt. Josefs Skoles hjemmeside.
2. FORÆLDRERÅDET I BØRNEHAVEN – KONSTITUTION OG VIRKE
Valg, konstitution og beslutninger
Der vælges blandt børnehavens forældre et forældreråd for børnehaven i henhold til den til enhver tid
gældende lovgivning, for tiden dagtilbudslovens § 14.
Stk. 2. Forældrerådet for børnehaven består af seks medlemmer. Forældrerådet konstituerer sig ved første
møde efter valget med valg af formand, som virker for et år ad gangen. Valg til forældrerådet finder sted
hvert år i september, hvor der tillige vælges to suppleanter til forældrerådet.
Stk. 3. Fire medlemmer vælges af og blandt forældrene til børn i institutionen på et forældremøde i
september hvert år, idet forældre der tillige er ansat i børnehaven, ikke er valgbare men har stemmeret.
Medlemmer vælges for en toårig periode. Der vælges ligeledes en suppleant for et år ad gangen.
Et medlem vælges af og blandt børnehavens medarbejdere.
Et medlem vælges fra Skt. Josefs Skoles ledelse.
Ingen medlemmer kan varetage en dobbeltfunktion.
Stk. 4. Beslutninger i Forældrerådet træffes med kvalificeret flertal forstået som 2/3 dels flertal og
forældrerådet er beslutningsdygtigt, når minimum tre medlemmer er til stede.
Stk. 5. Forældrerådet afholder som minimum fire møder årligt. Børnehavens leder deltager i alle møder. En
repræsentant fra skolens ledelse kan deltage i møderne. Børnehavelederen indkalder til møderne,
udfærdiger forslag til dagsorden samt leder møderne. Der udarbejdes et skriftligt referat som offentliggøres
senest 14 dage efter mødet.
Stk. 6. For forældrerådet, lederen og andre ansatte i børnehaven gælder bestemmelserne om tavshedspligt
i Forvaltningsloven, Databeskyttelsesloven/databeskyttelsesforordningen samt habilitetsbestemmelserne i
Forvaltningsloven.
Forældrerådets virke
Stk. 7. Forældrerådet inddrages i forhold, der vedrører børnehavens pædagogiske virke og fastsætter
principper for børnehavens arbejde i det omfang den til enhver tid gældende lovgivning stiller krav herom.
Stk. 8. Forældrerådet inddrages i henhold til lovgivningen i udarbejdelsen, evalueringen af og opfølgningen
på den pædagogiske læreplan. Den pædagogiske læreplan offentliggøres om krævet af lederen sammen
med eventuel børnemiljøvurdering. Den pædagogiske læreplan fremlægges for Roskilde Kommune.
Stk. 9. Forældrerådet inddrages i arbejdet med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem
dagtilbud, fra dagtilbud til fritidstilbud og skole, ligesom rådet fastsætter principper for samarbejdet mellem
børnehave og hjem. Principperne formuleres i samarbejde med børnehavens daglige leder.
Stk. 10. Forældrerådet kan fravælge et sundt frokostmåltid.
Stk. 11. Forældrerådet fastsætter principperne for anvendelse af budgetrammen. Beslutningskompetencen
om udmøntningen af principperne ligger hos børnehavens ledelse og i bestyrelsen.
Stk. 12. Forældrerådet har indstillingsret og ret til at deltage ved ansættelse af den daglige leder samt
indstillingsret ved ansættelse af personale. Forældrerådet orienteres om afskedigelser.