Om Skt. Josefs Skole
Skt. Josefs Skole er en 2-, 3- og 5-sporet privat grundskole med en dansk og en international afdeling. Skolen er en af Danmarks største privatskoler med godt 1000 elever, 80 lærere og cirka 120 ansatte i alt. Til skolen hører også SFO med omkring 230 børn og Børnehave med 35 børn.
Skolen er grundlagt i 1904 på et katolsk-kristent grundlag, og ligger smukt i Roskildes historiske centrum med Domkirken og byens parker som nærmeste naboer.
Skt. Josefs Skole er en holdningsskole med et klart værdigrundlag, og skolen lægger vægt på, at udvikling og traditioner går hånd i hånd. Skt. Josefs Skole er derfor ikke bange for at sætte nye pædagogiske og faglige tiltag i søen, så længe vi altid kan spejle skolens formål og værdigrundlag i udviklingen.
Skt. Josefs Skole har i over 50 år fungeret for praktikskole for seminarierne og læreruddannelsen i regionen, og vi sætter stor pris på praktiksamarbejdet.
Skolens fire afdelinger
SFO: 0. - 3. klasse (leder Susanne Duun)
Indskolingen: 0. - 5. klasse (afdelingsleder, Rie Jakobsen)
Udskolingen: 6. klasse - 10. klasse (afdelingsleder, Carina Thamsen)
Skt. Josef’s International School: Primary og Secondary inklusiv IGCSE (Head of the International, Alison Eriksen)
Afdelingslederne er pædagogisk ansvarlige for deres afdeling.
Hver afdeling har desuden en styregruppe, som i samarbejde med afdelingslederen er ansvarlig for planlægning af afdelingsmøder, afdelingens økonomi, kursusforløb for lærere og diverse udviklingstiltag.
I alle afdelinger samarbejder lærerne i årgangsteams og klasseteams, og alle faglærere er herudover organiseret i fagteams.
Skt. Josefs Skole er certificeret i Science og Talent, og har i overbygningen talenthold.
Skolens indsatsområder
Læringsmiljøet
Inklusion
Talentudvikling og elever med særlige forudsætninger
Sammenhængen mellem skolens afdelinger og den fælles skole
International læring og samarbejde
Samarbejdet mellem den danske og den internationale afdeling – den fælles kultur
Udviklingen af international afdeling
Erasmus-projektet
Tidlig sprogindlæring (0.- 4. klasse)
IT i undervisningen
Implementering af IT-progressionsplanen i forhold til Fælles Mål
Kortlægning og udvikling af lærerens IT-kompetencer
Understøttende brug af IT i dansk, engelsk og matematik og øvrige fag
Fælles mål, afgangsprøver og IT
Skt. Josefs Skole følger ”Fælles Mål” i alle fag. Ligeledes afholdes Folkeskolens afgangsprøve og FS10 i 9. og 10. klasse. I 8. klasse afholdes årsprøver ved skoleårets afslutning.
For elever fra 3.-10. klasse er det obligatorisk at bruge PC.
For yderligere information henvises til Skolens hjemmeside: sktjosef.dk
Praktikkoordinator
Lone Henriksen
Mail: hn@sjs-roskilde.dk
Mål og intentioner for praktikken
At…
de studerende føler sig velkomne, hurtigt integreres på skolen, og i løbet af praktikperioden oplever sig selv som en del af det kollegiale fællesskab på skolen
der er en god kommunikations- og uddannelseskultur omkring praktik og praktiksamarbejde
de studerende i praktikperioden møder praktiklærere, der engagerer sig som lærere og praktikvejledere
skolen giver de studerende en høj grad af selvstændigt ansvar for planlægningen og afholdelsen af undervisningen under praktikopholdet – naturligvis under hensyntagen til skolens øvrige planlægning samt kravene til praktikken
Som praktikant på Skt. Josefs Skole kan du forvente
At…
du på første møde sammen med praktiklærerne aftaler praktiksamarbejdets indhold og fokus i henhold til retningslinjerne for praktikforløbet
du sammen med praktiklærerne og dine medstuderende laver klare aftaler omkring praktiksamarbejdets elementer, herunder aftaler om ’skriftliggørelse’ af undervisningens planlægning, praktiklærerens rolle, vejledningstimernes indhold og afholdelse
du sammen med praktiklærerne og dine medstuderende efter praktikperioden evaluerer praktikforløbet i en mundtlig samtale
På Skt. Josefs Skoles forventer vi følgende af vores praktikanter
At…
du via Skt. Josefs Skoles hjemmeside har orienteret dig om skolen
du, så snart du har fået information om praktikken, tager initiativ til at kontakte praktiklæreren på Skt. Josefs Skole
du har sat dig ind i formål og mål for den konkrete praktikperiode
du har overvejet praktikkens indhold under hensyntagen til klassens årsplan og Fælles Mål
du er velforberedt til undervisning og møder, og overholder indgåede aftaler
du prioriterer praktikperioden, og er indstillet på at være fleksibel i dit samarbejde med praktiklærere og medstuderende
du har overvejet, hvilke ønsker og forventninger, du gerne vil have indfriet i praktikperioden
du har lavet skriftlige undervisningsplaner for praktikperioden og lektionerne, og at dine praktiklærere er bekendt med dine planer
du ved gruppepraktik er indstillet på, at undervisningen fordeles ligeligt
du er indstillet på åbent at modtage og give feedback, og evaluere medstuderendes arbejde
du forbereder dig til vejledningstimerne, og opstiller punkter til dagsorden
du engagerer dig i skolens og lærernes arbejdsliv, herunder skole-hjem-samarbejdet, tilsynet, konfliktløsning, IT-relaterede opgaver og møder
du er nysgerrig og loyal i forhold til vores skoles kultur, for eksempel traditioner som morgensang, Fadervor og fællessamlinger, og deltager i det sociale liv, herunder i pauserne på lærerværelset
du ikke er bange for at møde, og kommunikere med, engelsktalende elever og lærere, der er tilknyttet skolens internationale afdeling
du er bevidst om din tavshedspligt
Praktiske oplysninger
Børneattest
Alle medarbejdere, også praktikanter, der arbejder med, eller er i kontakt med, børn og unge under 15 år, skal indhente "Attest med særlige oplysninger, også kaldet ”børneattest".
Lone Henriksen (praktikkoordinator) indhenter praktikanternes cpr-nummer. Herefter giver praktikanterne tilladelse via NemID til at skolen må indhente børneattesten hos politiet.
Fravær
Ved fravær ringes der til skolen på telefonnummer 48 80 55 66 senest kl. 06.30, hvor der er telefonsvarer. Raskmelding skal også ske på dette nummer. Du skal også kontakte de andre studerende på holdet og praktiklæreren.
Nøgler
Alle studerende/hold kontakter deres praktiklærer, når der er brug for at få låst op til lokaler og skabe.
Bogudlån
Alle bøger, både taskebøger og bøgerne på Mediateket/Biblioteket, har stregkoder. Det vil sige, at de skal lånes igennem udlånsmaskinen på Mediateket. Da det ikke er muligt at oprette alle praktikanter som lånere, udlånes bøgerne i praktiklærerens navn.
Materialer
Har man specielle materialeønsker, er det vigtigt, at man i god tid tager en snak med praktiklæreren, så materialerne kan bestilles hjem.
Bibliotekarerne er behjælpelige med at fremskaffe materialer fra CFU. Hæfter, sakse, lim m.m. formidles via praktiklæreren.
Digitale tavler
Der er digitale tavler med lyd i alle klasse- og faglokaler, og de tilsluttes egen PC i undervisningen.
IT
Skolen har obligatorisk PC-ordning for alle elever fra 3.-10. klasse. Det betyder, at eleverne dagligt har deres egen, bærbare PC med i skole, og hver elev har herudover et aflåseligt stålskab.
Alle elever i 0. til 2. klasse på Skt. Josefs Skole skal medbringe egen iPad til undervisningen.
Alle elever og lærere har deres eget UNI-login (brugernavn og kode).
Skolen forventer, at praktikanter medbringer egen PC i praktikperioden - OBS. Der kan IKKE benyttes APPLE computere og Chromebooks.
Skolen har egne IT-servicemedarbejdere.
Personale
Før du kan starte i praktik SKAL skolen rekvirere en børneattest. Du skal give samtykke til indhentning at attesten via din e-boks.
Herefter kan du oprettes på vores relevante IT-systemer.
Alle praktikanter og lærere skal holde sig orienteret på Personaleintra og Outlook mindst en gang dagligt, for at tjekke mails, læse nyhedsopslag og referater m.v.
Kopiering
Ved lærerværelset, på Mediateket, i lærerværkstedet i kælderen og flere andre steder på skolen, står der kopimaskiner, som er tilknyttet skolens netværk, og man kan printe ud til samtlige maskiner. Opstår der problemer, så spørg en lærer eller skolens IT-medarbejdere. Det er meget vigtigt, at man ved papirstop eller lignende får hjælp, og ikke efterlader maskinen i uorden.
Ringetider
Lektion | Mødetid | Sluttid | Frikvarter |
---|---|---|---|
1 | 08.00 | 08.45 | |
2 | 08.45 | 09.30 | 09.30-09.50 |
3 | 09.50 | 10.35 | |
4 | 10.35 | 11.20* | 11.20-12.00 |
5 | 12.00 | 12.45 | |
6 | 12.45 | 13.30 | 13.30-13.40 |
7 | 13.40 | 14.25 | |
8 | 14.25 | 15.10 | 15.10-15.20 |
9 | 15.20 | 16.05 |
*) Kl. 11.20-11.35 er der spisetilsyn i 0. - 6. klasse
Lærerværelset og lærerarbejdspladser
Lærerværelset er lærernes mødested i pauser, ved teammøder og større møder. Ved lærerværelset er der indrettet et område med en række fælles lærerarbejdspladser med PC- og netadgang.
Herudover er der lærerarbejdsrum andre steder på skolen med kopimaskiner mv. samt mødelokaler, der kan reserveres.
Alle lærere på Skt. Josefs Skole har en personlig arbejds-PC stillet til rådighed under hele ansættelsesforholdet.
Kaffe/te/frugt
Der er kaffe, te, kakao etc. på lærerværelset. Brugt service sættes i bakkerne. Service må ikke fjernes fra lærerværelset.
Der er frugtkurve på lærerværelset et par gange om ugen til fri forsyning. Hvis der er brød eller andet, er I velkomne til at tage det.
Der er mulighed for at handle i kantinen med et kantinekort, der udleveres ved praktikkens start.
Informationer
Relevante informationer findes på skolens hjemmeside eller Personaleintra.