På Skt. Josefs Skole Vil vi gerne sikre trivslen også for de talentfulde elever

Formålet med Skt. Josefs Skoles talentindsats er at identificere, udfordre, anerkende og inkludere talentet. Dette sker gennem et dynamisk talentmiljø, hvor talentet udfordres til dets fulde potentiale. Skolen bestræber sig på at identificere talentet så tidligt som muligt, følge og udfordre det gennem hele sin skolegang.

Talentet bliver bl.a.:

·        Identificeret ud fra lyst til læring, faglige kompetencer, nysgerrighed og vilje til fordybelse

·        Udfordret i den daglige undervisning, på talentlinjer, deltagelse i konkurrencer, camps mm.  

·        Anerkendt ved bevidstgørelse, synliggørelse og fokus på trivsel

·        Inkluderet ved undervisningsdifferentiering samt talentforløb


Talentindsatser i SFO og indskoling

I indskolingen og SFO lægges der i talentindsatsen vægt på lyst til læring, nysgerrighed og faglig fordybelse foruden faglige kompetencer

I indskolingen er ABC-undervisningsdifferentieringsmodellen i en implementerende fase

I SFO'en arbejder eleverne i individuelle værksteder, som de vælger efter lyst. Her er pædagogerne opmærksomme på at anerkende talenterne

STEAM er en samlet betegnelse for fagene Science, Technology, Engineering, Arts and Maths. STEAM er også en betegnelse for en tværfaglig tilgang til læring, der er med til at øge børnenes/elevernes interesse i fagområderne. Denne klub tilbydes alle elever på 4. - 6. årgang samt Y6 - Y8. Så ud over den faglige del, er der ydermere en samarbejdsflade imellem den danske og internationale afdeling, som vi også vil prioritere højt. Klubben er 2 timer pr. uge i 30 uger, efter end undervisning.

Mellemtrinnet arbejder i det daglige med en bevidsthed om at anerkende og udfordre talenterne. Som en del af undervisningsdifferentieringen i den almindelige undervisning anvendes ABC-modellen, der tilgodeser talenternes behov for mere komplekse opgaver på et højere abstraktions-niveau

Konkurrencer og andet anvendes ligesom, der opfordres til at søge tilbud uden for skolen såsom Yngre Talenter

Talentindsatser i udskolingen

I overbygningen vil eleverne møde en mangfoldighed af talentindsatser. Eleverne vil opleve talentindsatser der tilgodeser udvikling både indenfor det praktisk-musiske felt herunder: idræt og skoleband samt det boglige felt: herunder dansk, matematik, naturfag, kulturfag og sprogfag.

Talentfulde elever i teenagealderen har ligesom alle andre brug for at være en del af et kontinuerligt socialt fællesskab - gerne i en almenklasse, hvor de møder klassekammerater med andre kompetencer og interesser. Talentplejen kan med fordel tilgodeses ved at eleverne deltager i eksterne, intensive forløb uden for skolen.

I alle klasser skal eleverne opleve muligheden for at deltage i forskellige talentudviklingsmiljøer. Målet er derfor at skabe et meget rummeligt og motiverende læringsmiljø for talenterne. Dette skal være præget af høj faglighed, hvor arbejdsglæde og engagement er i højsædet.

·        På 7. og 8. årgang tilbydes eleverne et talenthold med fokus på innovation, science og entreprenørskab

·        På 6.-9. årgang tilbydes talentcamps, konkurrencer, besøg på ungdomsuddannelser, videregående uddannelsesinstitutioner, og hos virkesomheder.

Talentindsatser i international afdeling 

Afdelingen arbejder med talent i den daglige undervisning i form af differentiering af læringsmål, med inspiration i Blooms taksonomi, i de enkelte klasser. Det bliver bl.a. vurderet ud fra årsafsluttende tests hvor eleverne skal udfordres mere eller mindre

Som en del af skoleåret møder eleverne konkurrencer indenfor bl.a. matematik, science, sport samt informations- og kommunikationsteknologi. Konkurrencerne bygger til dels på lyst og interesse, men også på elevernes færdigheder indenfor de forskellige genrer

Resultaterne fra de ovennævnte tiltag bruges til dels som evaluering hos de enkelte lærere og til at kunne udfordre eleverne yderligere. Nogle tiltag bruges også til at inspirere på tværs af aldersgrupperne ved bl.a. fremvisninger

Ved yderligere spørgsmål til skolens talenttilbud, kan følgende kontaktes:

Talentvejledere:
Geraldine Minshall ge@sjs-roskilde.dk og Irene Hedegaard Hansen ik@sjs-roskilde.dk

Skolens projektleder og talentansvarlig:
Caroline Matthiassen cm@sjs-roskilde.dk


Artboard 75 copy 2.png

“Sammen skaber vi trivsel”

Talentindsatser på Skt. Josefs Skole:

Skolens faste talentindsatser:

  • En af Danmarks 19 officielt Talentcertificerede grundskoler

  • Råder over flere uddannede talentvejledere

    Tilknyttet Sciencetalenternes Grundskolenetværk

  • Tilknyttet Masterclass Junior hos Sciencetalenter, Sorø for 7. og 8. årgang

  • Tilknyttet "Junior Talent" hos ATU for 6. og 8. årgang

  • Aktiv i samarbejdet med byens lokale ungdomsuddannelser

  • Deltager aktivt i talentnetværk i og uden for Danmark

  • Mellemtrinet kører ugentlige temadage på tværs af årgangen med fokus på forskellige fag/emner hvor elevernes innovative og kreative emner samt lyst i høj grad kommer i spil

  • Studiebesøg for talenterne på byens gymnasier og Københavns Universitet mm.

  • Besøg og samarbejde med lokale såvel som nationale virksomheder

  • Talenthold på 7. og 8. klassetrin med fokus på innovation, science og Entreprenørskab

  • STEAM undervisning på 4.-6. klassetrin

Yderligere talentforløb i indeværende skoleår:

  • Spansk

  • Skoleband

  • Skolefodbold

  • Skole-OL

  • Talentcamp.dk

Deltagelse i konkurrencer og events:

  • Nordisk matematikkonkurrence

  • Engineering day

  • Matematikkens dag

  • Naturvidenskabsugen

  • DM i fagene

  • Min vildeste ide

  • Unge forskere

  • Georg Mohr

  • Ekstra bladets Skolefodboldturneringen

  • Masseeksperimentet