”Unge forskere” 2021 - Skt. Josef i finalen!
Seneste - gode - nyheder. Finalisterne til “Unge Forskere” 2021 er fundet!
Kun 50 juniorprojekter fra hele Danmark klarede den igennem nåleøjet og er nu i finalen!
Skt. Josefs skole kan være stolte af, at fire af projekterne er skabt af vores dygtige elever.
Tillykke til:
Bedre Bioposer – Helena, Ciara og Sophia-Amalie fra 7. klasse
Naturspil – Rosa, Johan, Bastian fra 7. klasse
Remote Energy – Anders og Theodor 9. klasse
Snegle i bedet – Alexander og August 7. klasse
100% online - og ingen semifinale
Konkurrencen er i år en smule anderledes end den plejer, ikke nok med at den er 100% online, så er semifinalen også skåret væk. Det betyder at de 50 juniorprojekter der nu er udvalgt på landsbasis allerede er finaleprojekter. Eleverne skal nu på meget kort tid sammensætte en 5-7. min mundtlig præsentation af deres projekt samt designe en poster. Disse skal fremvises over teams for udvalgte jurymedlemmer allerede mandag og tirsdag i uge 10 hvor der afholdes bootcamp for finalisterne. Til bootcampen får eleverne feedback på deres projekt, så de kan arbejde videre med det inden den store finale i april.
Finalen finder sted d. 25.-27. april og vil være online. Det bliver muligt at overvære et spændende program live mens finalen finder sted.
”Unge Forskere”-projekterne er nu sendt ind. 2020/2021 har været et særligt skoleår, fordi det tidligt blev meddelt af arrangørerne, at den skulle afholdes 100% online i år. Skt. Josefs Skole er med 8 grupper igen i år.
Unge Forskere har år efter år budt på de mest fantastiske oplevelser, hvad enten det var samarbejdet på skolen, semifinalerne både på Sjælland og i Jylland og den helt store finale med tre gode dage i selskab med de dygtigste unge forskere i Danmark.
Finalen nærmer sig
Allerede i december, hvor vi gik i gang med dette års forberedelser, blev vi desværre sendt hjem grundet COVID-19. Den planlagte undervisning og vejledning blev derfor ændret med kort varsel. Alligevel har Skt. Josefs Skole valgt at deltage med 8 grupper i konkurrencen. Syv af grupperne er fra 7. årgang - og de aldrig har prøvet det før. En enkelt gruppe er gengangere fra 9. årgang, og altså erfarne deltagere.
I uge 8 fik de spændte deltagere besked om, hvilke elever der er gået videre til årets bootcamps, se øverst i artiklen. Bootcamps holdes i stedet for den sædvanlige semifinale.
Her følger en kort beskrivelse af dette års projekter:
Nikolai, Lukas og Anton; 7. klasse - Bæredygtige vandtætte sokker
Kender du det, når det regner, og du ikke gider at have gummistøvler på hvis du skal ud og gå? Det er et problem mange unge kender til, så det ville vi ændre på. Derfor har vi valgt at lave vandtætte sokker, der er lavet med bæredygtig plast, som er både billigt og bæredygtigt. Vores projekt er er til dem, der aldrig vil have våde fødder igen.
Ciara, Helena og Sophie-Amalie; 7. klasse - Bedre bioposer
Har vi virkelig de bedste bioposer, og kan de overhovedet blive bedre? Kan man gøre bioposer mere holdbare og stadigvæk nemme at nedbryde? Det vil Sophia-Amalie, Ciara og Helena finde ud af. Bioposerne går i stykker, før vi når til skraldespanden, hvilket gør at vi bruger endnu flere poser. Dette er et stort problem hos mange familier.
Emmeline og Olga; 7. klasse - Fødevareemballage
Hvor meget plastik bliver genbrug,t og hvor meget ender på lossepladsen? Kan man mindske forbruget af plastik i forhold til mademballage? Hvad består plastik af? Hvad har større firmaer gjort for at mindske bruget af plastikemballage? Dette har vi tænkt over og fundet nogle svar på i vores undersøgelse.
August og Alexander; 7. klasse - Snegle i bedet
Snegle er et problem for mange mennesker, der har haver. Sneglene spiser bær, urter og frugter. Men kan man undgå det på en dyrevenlig måde? Vi har undersøgt, hvad der kan holde snegle væk fra havens bede, uden at dræbe dem. Vi har lavet forskellige forsøg med sneglene og forskellige naturlige produkter for at se deres reaktioner, og om vi kan holde dem væk fra haven.
Andreas og Jonathan; 7. klasse - Kontokort
Kontokortet kan være meget vigtigt for folk i Danmark. Kontokortet kan nemlig huske alle dine koder. Kontokortet kan bruges på nettet til fx Netflix. Kontokortet virker med en magnetstribe. Kontokortet er et innovativt projekt, men der kan også være nogle ulemper.
Rosa, Bastian og Johan; 7. klasse - Naturspil
Vores idé er at lave et spil, som skal få børn ud og gå. Det vil vi gøre ved at belønne dem med point inde i spillet, de får levels, efter hvor langt de går, og efter hvor mange rigtige svar de har. Inde i spillet kan de også finde planter og dyr, som man kan lære om, mens man går. Man kan også opgradere dyrene ved hjælp af bestemte planter. Jo højere level du er i, jo flere dyr og planter kan du opdage.
Marie og Josephine; 7. klasse - Glascover
Vi har lavet et glascover, som beskytter glasset mod at smadre. Vores idé er rigtig god, fordi vi hjælper klimaet, får færre glasskader og meget mere. Det tager glas op til 1 mio. år at blive nedbrudt, og i forhold til hvor mange, der smider sit glas i naturen, når det smadres, er det virkelig lang tid. Det vil vores idé hjælpe med.
Anders og Theodor; 9. klasse - Remote Energy
Der er i dag stadig mange afsides områder uden adgang til elnetværket. Remote Energy er et koncept, der skal skabe bæredygtig energi til afsides husstande. Denne energiproduktion skal ske ved hjælp af en turbine drevet af vandstrømmen fra en nærliggende flod. Vores Remote Energy Unit vil kunne hjælpe med at opnå flere af FN’s Verdensmål.
På vegne af Science-teamet, Caroline Bjellekjær Matthiassen og Irene Hedegaard Hansen