21st Century Learning Skills og talentlinjer fra 7. årgang

Siden 2015 har vi haft såkaldte ”I-klasser” på Skt. Josefs Skole. I-klasserne har ved siden af det danske system kørt to Cambridge IGCSE-programmer. De eksisterende I-klasser fortsætter, indtil de er færdige med 9. klasse.

Derudover har vi med inspiration i den nyeste forskning og tendenser inden for undervisning og læring sammensat et nyt toårigt program som vi kalder ”21st Century Learning Skills”. Derudover starter vi to talentlinjer op. I det følgende er programmerne beskrevet.

21st Century Learning Skills

Fra 7. klasse bliver eleverne en del af et 2-årigt program ”21st Century Learning Skills”. Omdrejningspunktet er følgende temaer med inspiration fra ”21st Century Learning Skills”:

-          Kritisk tænkning

-          Problemløsning og innovation

-          Kollaboration, leder- og følgeskab

-          Demokrati og medborgerskab


Undervisningen foregår i hold på tværs af klasser på årgangen med to lektioner om ugen. Alle elever kommer i løbet af 7. klasse gennem to af programmets elementer og i 8. klasse igennem de resterende to elementer.

Talentlinjerne X & I

Fra august 2020 starter vi to nye talentlinjer på 7. årgang.

-          (X) Science & Innovation

-          (I) English & Entrepreneurship

I juni har elever på Skt. Josefs Skoles 6. årgang samt nye elever til kommende 7d og 7e mulighed for at gå til optagelsesprøve og søge ind på en af skolens to talentlinjer.

Bliver man optaget på en af disse talentlinjer, ligger undervisningen (4 lektioner om ugen) placeret med to lektioner, hvor resten af årgangen har 21st Century Learning Skills, og de sidste to lektioner vil være placeret i forlængelse af klassens skema. Det vil altså være muligt at være på én af Skt. Josefs talentlinjer og samtidig være i sin stamklasse. Elever på talentlinjerne bliver ikke omfattet af programmet 21st Century Learning Skills.

Beskrivelse af temaer i 21st Century Learning Skills (Skt. Josefs Skole)

Kritisk tænkning

Kildekritik, metodelære, motivanalyse.

Undervisningen skal give eleverne viden om, hvor nemt de bliver påvirket af, hvad andre mener og siger. Kritisk tænkning handler om at træffe beslutninger på et oplyst grundlag og evnen til at vurdere, hvornår en nyhed er sand, falsk eller vildledende.

Problemløsning & Innovation

Befolkningsvækst, Klimaforandringer, forurening.

Problemløsning og innovation har fokus på at planlægge læringsaktiviteter, der styrker den kreative tænkning hos eleverne, så de bliver i stand til at løse virkelige problemer.

Kollaboration leder- og følgeskab

Samarbejdsøvelser, teambuilding, kreativt gruppeprojekt.

Kollaboration har fokus på at planlægge læringsaktiviteter, der styrker samarbejdsevnen hos eleverne, så de bliver i stand til at lytte til andres idéer, forhandle, lave aftaler og skabe noget sammen med andre.

Demokrati & medborgerskab

Demokratiets udvikling FN’s verdensmål & Børnekonvention.

Demokratisk medborgerskab tager sit historiske udgangspunkt i den franske revolutions paroler om frihed, lighed og broderskab.

Frihed kan forstås som retten til at bestemme over eget liv og retten til at tage del i samfundets prioriteringer af givne fælles ressourcer.

Lighed kan forstås som borgernes lige muligheder for at realisere frihedens perspektiver. Altså lige muligheder når det drejer sig om individuel selvbestemmelse og muligheder for deltagelse.

Endelig kan broderskab, dvs. fællesskab, forstås som de relationer af fællesskab, borgerne hele tiden udvikler gennem de politiske institutioner og deres prioriteringer

Beskrivelse af talentlinjerne X & I

X-linjen: Talent i Science

En enestående chance for naturvidenskabsinteresserede elever, for at udforske science gennem undersøgende undervisning.

Gennem 7. og 8. klasse tilbydes eleverne projektorienteret undervisning i autentiske problemstillinger inden for Life science, Technology og Physical science. Formålet er at
eleverne skal tilegne sig metodikken til en fyldestgørende naturfaglig undersøgelse.

De vil bl.a. beskæftige sig med kritisk tænkning, videns søgning, problemløsning, innovation samt teknologiforståelse. Endelig vil de opnå kompetencer i præsentation og formidling af deres viden.

Fire ugentlige lektioner i faget fordrer, at det er elever, der har viljen, lysten og ikke mindst det faglige overskud til at yde en ekstra indsats. Til gengæld vil denne stimulation af potentialet gøre, at de kan blive blandt de absolut bedste.

Gennem de to skoleår vil eleverne skulle arbejde med fx programmering, modellering, elementer fra STEM konceptet (Science, Technology, Engineering og Maths), Danmarks største naturfaglige talentkonkurrence - Unge Forskere samt besøg på virksomheder og videregående uddannelsesinstitutioner. Endelig vil der indgå en studietur til et spændende og relevant sted i udlandet.

Yderligere information kan fås ved henvendelse til skolen.

I-linjen – “International talent program in entrepreneurship”

An opportunity for students to explore their potential as young entrepreneurs.

A 2-year, project-based learning program, with the objective of empowering students to initiate, manage and lead their own enterprises.

The 21st Century Learning Skills: Collaboration, responsibility, critical thinking, creativity, problem-solving, initiative & self-direction and technology, are an integral part of the teaching and learning process which will take place in English.

4 lessons a week in 7th and 8th Grade will be dedicated to learning all about what it takes to be a successful entrepreneur, coupled with the working knowledge behind the setting up and running of an enterprise. 

Highlights of the programme will include: Guest speakers, taking part in the Innovation Cup at Niels Brock and a week’s residential stay in Dublin where, as well as the opportunity to be immersed in an international environment, there will be focus on skills for professional development, company visits and cultural team-building activities.

Assessment will be carried out using focused observations at various points throughout 7th and 8th Grade, and students will also be expected to present the idea behind their final enterprises and hand in a portfolio alongside.

Certificates of recognition for showing talent potential in entrepreneurship will be awarded on completion of the 2-year programme.

There are 20 places on this programme and the recruitment will take the form of group work under observation, where the students will also get the chance to express their interest on an individual basis.

Any enquiries should be made directly to Geraldine Minshall ge@sjs-roskilde.dk